Bolest až mravenčení "horní části" hýždí

13.03.2018

Jedna z klasických otázek mých klientů zní: "Co mám dělat, aby mě nebolela nebo nemravenčila horní část zadku?" Jednoduchá otázka, jednoduchá odpověď.

Všeobecně, celá oblast hýžďového svalstva je u většiny z nás přetěžována. Je to daň za současný trend sedavých zaměstnání s minimální pohybovou aktivitou během dne. Nejzajímavější je ovšem skutečnost, že převážnou část nepohodlí ve svalech hýždí způsobuje zkrácení poměrně malého svalu - hruškovitého svalu (musculus piriformis). Když se totiž tento sval zkrátí, tak jeho dvě části mohou uskřinout nebo minimálně iritovat sedací nerv. Což je bolest opravdu nepěkná. Tato bolest se manifestuje především v oblasti SI spojení, v horní a dolní části hýždí, dále může její manifestace pokračovat až na úroveň kyčelního kloubu, vnější stranu stehna, vnější stranu lýtka a může dosahovat až do malíčku dolní končetiny... Typický projev této bolesti variuje od pocitu nepohodlí, přes mravenčení, brnění, až po vystřelování bolesti a intenzivní pálení nebo řezání. Bolest je někdy velmi podobná manifestaci zánětu sedacího nervu.

Odstranění této bolesti, pokud jde o zkrácení m. piriformis nebo trigger pointy v jeho svalovině, je poměrně jednoduché. Stačí po celé délce tohoto svalu aplikovat soustavný tlak, dokud bolest neustoupí. Ošetření většinou trvá max 10 minut. 

V případě tohoto svalu je možné i velmi úspěšné "domácí" ošetření, které může zvládnout každý sám. Co potřebujete? Tenisový míček a židli. Zkrátka si na tenisák jednou půlkou hýždí opatrně nasednete. Až ucitíte místo, kde vás sval intenzivně bolí, vytrvejte sedět na tenisáku bolavým místem, klidně a hluboce dýchejte a postupně zvyšujte tlak, dokud bolest neodezní. Pak pokračujte na další bolavé místo. Toť celé kouzlo :-).

Pokud se rozhodnete tuto domácí metodu vyzkoušet, dejte mi vědět jak to pro vás zafungovalo. Vždy mám radost, když si lidé dokáží od bolesti pomoci sami.

Pěkný den a prima život bez bolestí přeje

Petr Blatný